Svako od nas ko duboko veruje u to da se vežbom može dostići savršenstvo, mora i da prizna sledeće - postoje određeni ljudi kojima savladavanje određene aktivnosti jednostavno lakše ide od ruke (ili noge).
Ganje, kanadski stručnjak za temu nadarenosti i talenta, pravi razliku između nadarenosti (prirodne sposobnosti) koja je urođena i talenta, koji predstavlja razvoj, nadogradnju te nadarenosti. Njegov stav je sledeći: ''Razvojem se darovi pretvaraju u talenat!''
On prirodne sposobnosti (nadarenosti) deli u dve velike grupe: mentalne i fizičke, gde svaka ima određene domene.
U mentalne darove spadaju sledeći domeni
- Intelektualni (opšta inteligencija, verbalne, numeričke, prostorne sposobnosti...)
- Kreativnost (imaginacija, inventivnost, sposobnost rešavanja problema, originalnost...)
- Društveni domen (sposobnost uticaja, sposobnosti manipulacije i procene drugih, veštine komunikacije, empatija i taktičnost...)
- Percepcija (čula mirisa, sluha, vida, dodira, ukusa i propriocepcija)
U fizičke darove spadaju:
- Darovi vezani za muskulaturu (snaga, brzina i izdržljivost)
- Fizička ''kontrola'' (koordinacija, balans, refleksi i agilnost)
Koji je po Ganjeu kriterijum nadarenosti? Kriterijum je sledeći - da dete spada u 10% najboljih (vršnjaka) imajući u vidu neki od darova. Nadarenost se može manifestovati i kod starije dece,
čak i kod odraslih kroz lakoću i brzinu sa kojom pojedinac usvaja nove veštine u bilo kojoj oblasti.
Što to lakše i brže osoba postiže, to je dar/prirodna sposobnost veća.
Šta je onda talenat?
Rezultat (ili kompetentnost) koji osoba postiže, a da bi bila proglašena talentom, mora biti u 10% najboljih u svom domenu/oblasti rada.
Razvojem se darovi ’’pretvaraju’’ u talenat! Na taj razvoj utiče veliki broj eksternih i internih katalizatora:
- ličnost pojedinca, njegov temperament, motivacija i potrebe, lične vrednosti, rezilijentnost, samosvesnost, nezavisnost
- spremnost pojedinca da uloži trud i da bude istrajan
- zdravstvena stanja, ograničenja i izgled
- njegovo okruženje: fizičko okruženje, društvo u celini, kultura...
- uticaj drugih: roditelji, učitelji i treneri, vršnjaci...
Pored navedenog, na razvoj nečijih prirodnih darova utiču i aktivnosti koje se sprovode u cilju razvoja, progres koji se dešava, kao i uloženo vreme, novac i energija.
I na kraju, kada se ceo ovaj proces uspešno prođe dobijamo osobu koja je ''talentovana'' odnosno koja ostvaruje rezultat koji je smešta u 10% najboljih u datom domenu.
Detaljniji pregled ovog modela možete pogledati putem ovog linka: gagnefrancoys.wixsite.com/dmgt-mddt/thedmgt-in-english
Zašto je ovaj model koristan? Koristan je jer je sveobuhvatan i za razliku od ''ekstremnijih'' pogleda na talenat (koji negiraju značaj genetike ili koji umanjuju značaj vežbanja i same sredine u kojoj pojedinac odrasta), ovaj pristup sagledava široku kompleksnost koja se dešava na putu ka uspehu jednog pojedinca.
Pogledajte još jednom spisak prirodnih darova koje pojedinac može imati i procenite sebe (ili pitajte druge šta oni misle o vama). Kada osvestite svoje darove, pitajte se sledeće - da li ste na putu da te darove pretvorite u talente, odnosno da postanete jedan od 10% najboljih u vašem poslu/sportu/umetnosti/hobiju? Pitajte se šta je potrebno da uradite da biste bili deo tih 10% i dajte sve od sebe da to i postignete, jer nema ničeg žalosnijeg od neostvarenog potencijala.